I klassrummet

Pilen steg 1, Sköldinge skola

Pilen kan användas i både klass- och specialundervisning. Läraren avgör hur mycket tid som kan vara lämpligt att avsätta till arbete med Pilen. Om eleven arbetar med Pilen tre tillfällen i veckan finns det tid att variera arbetssätt med arbetsblad, laborativa övningar och datorprogram. Därutöver behöver eleverna tid för fri läsning och fri skrivning, muntlig framställning m.m.


Pilen är ett omfattande läromedel som kan användas av många elever. Arbetssättet bygger på att eleven ska kunna hämta sitt material själv. Olika skolor har valt olika lösningar, som t.ex. att placera materialet i ett separat svenskrum, eller i hyllor på hjul. Därigenom kan flera klasser använda samma uppsättning, i fall de har sina svensktimmar vid olika tillfällen.


På bilden visas hur Pilen steg 1 kan rymmas i en bokhylla. Arbetsbladen förvaras i plastfickor i pärmar. De laborativa övningarna sorteras i plastlådor märkta med bild och stegnummer. På elevens protokoll finns samma bild och nummer, vilket gör det enklare att hitta rätt övning.