”Vi upplever att Bågen ger våra elever en trygg och bred kunskap inom den tidiga läs-och skrivinlärningen. Vi lade stor vikt vid att eleverna skulle lära sig strukturen, vara noggranna i sitt arbete och det har verkligen gett resultat. Vi ser en stor fördel med att materialet är individanpassat, så att alla elever kan arbeta i sin egen takt utifrån sin egna förmåga.
Eleverna är positiva till att arbeta med Bågen och anstränger sig för att göra sitt bästa. Variationen av uppgifter gör att de aldrig tycker det blir tråkigt utan ständigt strävar efter att komma vidare.
Ett välarbetat och strukturerat material som dessutom bjuder på många skratt och en känsla av att alltid lyckas hos varje elev.”
Christina Holmgren & Julia Humble, Friskolan Piggelinen, Karlskrona
————————————————————-
”Så här tänker jag efter en termin med Bågen:
Alla nyutexaminerade lärare som arbetar med läsinlärning borde arbeta med Bågen! Det hjälper alla elever att nå målen och man är säker på att inte missa något, samtidigt som det ger utrymme för att komplettera med annat. Jag har under mina 15 år som lärare inte arbetat med ett material som är så komplett.
Bågen passar verkligen de elever som behöver det där lilla extra för att hitta nycklarna som öppnar dörrarna till läsmagins värld – men även de elever som har kommit igång med läsningen. Det är ett perfekt komplement till det montessorimaterial jag arbetar med i min 1-2:a.”
Anna Kronlid, Orust Montessori skola
————————————————————-
”Jag jobbar på en liten F-2 skola och har arbetat med Pilen i några år. Nu är jag klasslärare för år 1 och vi har provat Bågen för första gången. Måste säga att ert material är helt fantastiskt! Vilket otroligt arbete ni har gjort! Den största förändringen, nu när vi arbetar med Bågen i stället för ”traditionellt” bokstavsarbete, är lusten att lära.
Eleverna och lärarna tycker att det är så roligt att jobba med materialet. Mina elever brukar välja att jobba med Bågen när vi har ”valfritt”. Vissa väljer då att jobba med Bågen i stället för att t.ex. måla eller lägga pärlplattor. Det tycker jag är helt otroligt att se.
En annan stor fördel är valfriheten, att barnen själva väljer hur de lägger upp sitt arbete. Sist men inte minst individualiseringen, att alla arbetar i sin takt och med det de behöver! Detta arbetssätt och material har fått mig att fundera över hela skolans arbetssätt. Hur skulle jag kunna införa ”tänket” i samtliga ämnen i skolan?
Tusen tack för ert arbete som jag och mina elever kommer att ha glädje av i många, många år”
Sara Lindfeldt, Björbo skola, Dalarna