kundvagn-knapp-41.png

Webbutik

Personknapp-37.png

Kursanmälan

datorknapp-41.png

Programservice

datorknapp-41.png

Läroportalen

Alfamax-logga-vit-transparent-236px-2.png

Läromedel och fortbildning

Läromedel
Läromedel / Svenska på datorn /

Svenska på datorn

Mysteriet

Användning: Klass- och specialundervisning i svenska

 

Innehåll: Mysteriet övar i första hand dubbelteckning men även ordkunskap och ordbildning. Ca 3000 ord av olika svårighetsgrad.  

Målgrupp: Grundskolan åk 4-9. Specialundervisning inom Gy / Vux.
Anpassat för läs- och skrivsvårigheter.

 

Demofilm: Vill du se en demofilm om Mysteriet?
Sätt på ljudet på din dator och klicka sedan här.


Beskrivning: Du är fånge i ett märkligt slott där du går runt och löser uppgifter, samlar nycklar och guldmynt. Det gäller att ta dig upp till översta våningen och ut i friheten. Resultatet sparas varje gång, d.v.s. du fortsätter på den våning där du slutade sist.

Mysteriet innehåller 9 olika spel t.ex.: Riddarsalen, Biblioteket, Spelhålan, Katapulten, Brunnen. Ca 3000 ord varav 1000 inlästa.

Syfte: Att förstå systemet för dubbelteckning, t.ex. varför matte och matematik stavas olika. För detta krävs förkunskaper om betoning och kort/lång vokal (se Äventyret och Tivoli).

Tips för läraren: Alfamax har utvecklat en unik metodik i dubbelteckning. Vi anordnar även en lärarkurs med teoretisk bakgrund och konkret metodik där eleverna lär sig dubbelteckning via tre datorprogram Tivoli, Äventyret och Mysteriet. Kontakta info@alfamax.se för mer information om metodikkursen.

 

Specialpedagogiska institutet har beviljat produktionsstöd.


Pedagogik: Caroline Rodhe-Wallström och Maria Wallström
Programutveckling: Tomas Wallström, Micromax Industriteknik AB
Illustration: Jens Nilsson


Systemkrav: Läs mer...

 

Senaste version: 2009

© Alfamax AB | Katrineholm | tel 0157-13123 | E-post: info@alfamax.se | Information om cookies