kundvagn-knapp-41.png

Webbutik

Personknapp-37.png

Kursanmälan

datorknapp-41.png

Programservice

datorknapp-41.png

Läroportalen

Alfamax-logga-vit-transparent-236px-2.png

Läromedel och fortbildning

Läromedel
Läromedel / Bågen /

Bågen

Lärares synpunkter

"Så här tänker jag efter en termin med Bågen:

Alla nyutexaminerade lärare som arbetar med läsinlärning borde arbeta med Bågen! Det hjälper alla elever att nå målen och man är säker på att inte missa något, samtidigt som det ger utrymme för att komplettera med annat. Jag har under mina 15 år som lärare inte arbetat med ett material som är så komplett.

 

Bågen passar verkligen de elever som behöver det där lilla extra för att hitta nycklarna som öppnar dörrarna till läsmagins värld - men även de elever som har kommit igång med läsningen. Det är ett perfekt komplement till det montessorimaterial jag arbetar med i min 1-2:a."

 

Anna Kronlid, Orust Montessori skola

 

-------------------------------------------------------------

”Jag jobbar på en liten F-2 skola och har arbetat med Pilen i några år. Nu är jag klasslärare för år 1 och vi har provat Bågen för första gången. Måste säga att ert material är helt fantastiskt! Vilket otroligt arbete ni har gjort! Den största förändringen, nu när vi arbetar med Bågen i stället för "traditionellt" bokstavsarbete, är lusten att lära.
 
Eleverna och lärarna tycker att det är så roligt att jobba med materialet. Mina elever brukar välja att jobba med Bågen när vi har "valfritt". Vissa väljer då att jobba med Bågen i stället för att t.ex. måla eller lägga pärlplattor. Det tycker jag är helt otroligt att se.
 
En annan stor fördel är valfriheten, att barnen själva väljer hur de lägger upp sitt arbete. Sist men inte minst individualiseringen, att alla arbetar i sin takt och med det de behöver! Detta arbetssätt och material har fått mig att fundera över hela skolans arbetssätt. Hur skulle jag kunna införa "tänket" i samtliga ämnen i skolan?

Tusen tack för ert arbete som jag och mina elever kommer att ha glädje av i många, många år"

Sara Lindfeldt, Björbo skola, Dalarna

 

-------------------------------------------------------------

 

"Det är ett nöje att vi får dela med oss av våra första erfarenheter gällande arbetet med Bågen. Kärna skola kanske var bland de första att prova materialet, redan i september 2010 i åk 1.
 
Då jag har observerat undervisningen vid flera tillfällen under hösten har jag sett hur väl ettorna har utvecklat sin fonologiska förmåga till alla delar. Eleverna läste och skrev med en brinnande iver. I slutet av höstterminen gjorde jag ett screeningtest i de båda klasserna, ca 40 elever. Jag använde IL-Basis grupptest åk 1 från Psykologiförlaget. Det mäter olika delar av den fonologiska förmågan. Det har används även flera tidigare år i ettorna. Resultatet var överraskande positivt. Det har aldrig tidigare hänt att ALLA elever visade så goda insikter i den grundläggande fonologiska medvetenheten. Vi tackar Bornholmsmodellen och Bågen för denna utveckling.

Grunden till den språkliga medvetenheten läggs i förskoleklassen i arbetet med Bornholmsmodellen. Bågen är verkligen en bro mellan Bornholmsmodellen och Pilen. Materialet har en tydlig vetenskaplig förankring. Strukturen är unik. Inget annat material, som jag har sett, kan erbjuda detta. Det skapar trygghet för lärarna. Vi ser med tillförsikt fram emot vidare utveckling av elevernas språkliga medvetenhet med hjälp av Pilen. Vi har med dessa pedagogiska stöd lyckats nå vårt mål: - Att utveckla pedagogiska metoder för ett tidigt, förebyggande arbete för alla elever."

 

Ingegerd Kennerland, specialpedagog, Kärna skola, Kungälv

Sedan premiären har ca 900 lärare från hela landet deltagit i metodikkursen till Bågen. Kartan visar varifrån lärarna kommer.

© Alfamax AB | Katrineholm | tel 0157-13123 | E-post: info@alfamax.se | Information om cookies